Výstražné LED DOPRAVNÉ GOMBÍKY PRG.LED sú LED SVIETIDLÁ zapustené priamo vo vozovke a v prípade aktivácie vyžarujú svetlo kolmo na smer jazdy v priestore pred priechodom, čím dávajú okolitej premávke jasný signál o tom, že v dráhe pohybu vozidiel sa nachádza chodec, alebo akékoľvek nebezpečenstvo zrážky.
DOPRAVNÝ GOMBÍK PRG.LED pozostáva z nosnej masívnej časti vyrobenej z frézovaného duralového materiálu v tvare valca (PÚZDRO) a samostatnej elektroniky so vstavaným LED svetlom.
NOSNÁ ČASŤ DOPRAVNÉHO GOMBÍKA - PÚZDRO je vyhotovené tak, aby poskytlo celému svietidlu maximálnu integritu a tak zabezpečilo maximálnu odolnosť pred pôsobením vonkajších vplyvov a mechanického namáhania.
Puzdro je vyhotovené tak, že zabezpečuje svietidlu maximálnu ochranu pred poškodením - napr. radlice strojov vykonávajúci zimnú údržbu ciest.
Na kotvenie svietidla sa používajú špeciálne lepidlá a tmely, ktorých teplota spracovania a tuhnutia je obyčajne min. 5-10 C °.
Ilustračné foto DOPRAVNÉHO LED GOMBÍKA PRG.LED
ELEKTRONIKA SVIETIDLA - je zostavená tak, že zabezpečí rovnomerné rozdelenie odberu prúdu a tým pádom aj rovnomernú svietivosť integrovaných LED modulov aj pri zapojení svietidiel do väčšej skupiny pri jednom napájaní. Výmena elektroniky prebieha uvoľnením špeciálnych atypických nerezových skrutiek.
Ilustračné foto dopravného gombíka PRG.LED v praxi - stavba Košický Klečenov (realizácia 11/2015)
Elektronika napájania a riadenia výstražných LED prvkov pre zvýraznenie chodcov na priechodoch:
a.) DOPRAVNÝ GOMBÍK PRG.LED alebo dopravná značka
b.) DZ IP6 - PRG.1/ PRG.2
Je doplnená o detekčné zariadenie, ktoré uvedie výstražné LED svetlo do stavu blikania v prítomnosti pohybu pred priechodom, alebo na priechode. V prípade neprítomnosti chodca, detekčné zariadenie vypne režim blikania a výstražný „aktívny“ LED prvok sa zmení na „pasívny“. Týmto zariadením sa zabraňuje návyku vodiča na permanentné blikanie výstražného svetla, ktoré bliká aj počas neprítomnosti chodcov. Permanentné blikanie výstražného svetla si po určitom čase nevšíma ani vodič, ani chodec. Tento jav je nežiaduci a je potrebné mu zabrániť. Najčastejšie riešenie predpokladá použitie dvoch riadiacich jednotiek, každú pre jednu stranu vozovky, ktoré poskytuje aj väčšiu kapacitu napájania a celkovo sa považuje sa dlhodobo udržateľnú variantu. Prenos riadiacich signálov na riadiacu jednotku na protiľahlej strane vozovky zabezpečuje modul RF synchronizácie. Odpadá tým nutnosť osadenia prepojovacieho kábla - vzdušný , alebo zemný prepoj.
Okrem externých prvkov, ako sú LED svetelné zdroje, senzory a indikačné prvky, riadiaca jednotka PRG 5.0 obsahuje všetky komponenty, potrebné pre činnosť systému. Veľká variabilita riešení, ktoré sú požadované pri projekcii, predpokladá rovnako vysokú variabilitu riešení samotnej riadiacej jednotky.
Inteligentné riešenie aktívne zvyšuje bezpečnosť chodcov nachádzajúcich sa v blízkosti, alebo priamo na priechode. Vyhodnocuje okolité vplyvy a aktívne vplýva na obidve skupiny faktorov s cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov. Medzi základné vplyvy, ktoré môžu byť vyhodnocované patria najmä:
Riadiaca jednotka obsahuje zariadenia vyhodnocujúce vyššie uvedené vplyvy.
Riadiacu jednotku PRG5.0 vytvára kompaktné zariadenie umiestnené v spoločnej skrini. Sú tu umiestnené pripájacie svorkovnice, obvody napájacích zdrojov, programovateľný modul RDI, stmievač prispôsobujúci jas indikačných LED prvkov okolitému osvetleniu a prípadne senzor pre ovládanie asymetrického osvetlenia priechodu pre chodcov.
Materiál: Tvrdený PES so sklenenými vláknami, farba RAL – 7035
Prevedenie: skriňa s dvierkami, možnosť osadenia zámku dvierok. Montáž elektrickej výzbroje na plastovej montážnej platni.
Rozmery skrine: 600 x 400 x 230 mm
Krytie: IP65
Stupeň mechanickej odolnosti: IK10
Vývody: štandardne umiestnené zospodu
Umiestnenie svetelných senzorov: na pravej bočnej stene zariadenia
Spôsob uchytenia na nosnej konštrukcii: Pomocou držiakov z pozinkovaných oceľových profilov, umožňujúcich montáž na stĺp verejného osvetlenia pomocou pásov BANDIMEX
Parametre napájacieho obvodu napájania z elektrickej siete:
Menovité napätie siete: 230V +/-10%, AC, 50Hz
Istenie prívodu: jednopólové, tavnou poistkou F2A/250V
Maximálny / doporučený prierez prípojných vodičov: 4/1,5 mm2
Trieda ochrany: I
Stupeň krytia IP: IP65 (uzatvorená skriňa riadiacej jednotky) / IP00 (modul RDI)
Typ záložného zdroja: zálohovanie obvodov MN
Typ záložného akumulátora: hermeticky uzavretý Pb akumulátor 12V/12Ah, bezúdržbový
Istenie obvodov malého napätia: tavnou poistkou F2A v prívodnej vetve napájania MN
Parametre napájacieho obvodu napájania z fotovoltaického zdroja:
Menovité napätie siete: závisí od použitých fotovoltaických zdrojov
Výkon fotovoltaických panelov: 80 - 130 W
Menovité pracovné napätie systému: 12V DC (10,8V – 14,4V)
Istenie prívodu: jednopólové, tavnou poistkou F6,3A/250V
Maximálny / doporučený prierez prípojných vodičov fotovoltaických panelov: 4/4mm2
Trieda ochrany: III
Stupeň krytia IP: IP65 (uzatvorená skriňa riadiacej jednotky) / IP00 (modul RDI)
Typ záložného zdroja: DC/DC menič– regulátor pre solárne systémy
Typ záložného akumulátora: hermeticky uzavretý Pb akumulátor 12V/17Ah, bezúdržbový
Poznámka: Kapacita akumulátora sa môže pohybovať v hodnotách 17 – 20 – 34 Ah (pri 20oC) resp. v zmysle požiadavky projektu.
Funkčné požiadavky na riadiacu jednotku:
Programovateľný modul PRG5.0 zabezpečuje funkčné požiadavky na riadiacu jednotku. Je to jednoúčelový programovateľný automat. Nastavovanie parametrov zariadenia je možné prostredníctvom vstavaného RS-485 komunikačného portu, alebo cez bluetooth komunikačný modul.
Ilustračné foto riadiacej jednotky PRG 5.0 v praxi - Obec Svinica, Dargov, realizácia PROGRES MT s.r.o. 11/2015
Obchodný názov: RIADIACA JEDNOTKA PRG 5.0 s detekciou prítomnosti chodca
Objednávky
Dodávateľ: PROGRES MT s.r.o.
Dodacie podmienky: Štandardne sa zariadenie dodáva v rámci dodávok projektu. Riadiacu jednotku PRG 5.0 je možné dodať aj ako samostatné zariadenie. Požadované technické vlastnosti je potrebné konzultovať s technickým oddelením dodávateľa.
KYKLOP je PASÍVNE dopravné zariadenie, fungujúce na princípe ODRAZU SVETLA (tzv. mačacie oči). Dopadajúce svetlo od reflektorov dopravných prostriedkov sa parabilicky odrazí na vyčnievajúcu kupolu vrchnej časti prvku. Svetlo sa odráža späť pomocou zrkadlovej plochy umiestnenej v spodnej časti gombíka. To odrazí dopadajúce svetlo späť cez kupolu, ako svetelnú vlnu. Zrkadlová plocha môže byt vyhotovená pre retroreflexiu 180°, alebo 360°. Dopravné gombíky KYKLOP sú vyrobené z tvrdeného skla v prevedení pre inštaláciu do obrubníka „KYKLOP PRG.1, pre inštaláciu do vozovky KYKLOP PRG.2 a KYKLOP PRG.3
![]() KYKLOP PRG.1 |
![]() KYKLOP PRG.2 / PRG.3 |
Typ |
KYKLOP 1 do obrubníka |
KYKLOP 2 |
váha | 150 g | 400g / 475g |
rozmery | Ø 50mm, výška 50 mm |
Ø 100mm, výška 36* / 45 mm |
materiál | tvrdené optické sklo |
Tvrdené optické sklo |
odolnosť voči tlaku |
12 ton | 35 ton |
optická účinnosť |
80 mcd / lux |
300 mcd / lux |
vyžarovanie svetla |
360° | 360° |
upevnenie prvku |
len gumovým tesnením |
dvojzložkovým lepidlom |
![]() KYKLOP PRG.1 montáž do obrubníka |
![]() KYKLOP PRG.1 montáž do vozovky |